Jak na krásné fotky jídla, třeba i mobilem

37292119 - photographing food concept - tourist taking photo of green salad with goat cheese on mobile gadget, italy

Možná si říkáte, proč už je tu zase téma „efektivního focení“. Možná si říkáte, že přeci chutné ingredience v receptu mluví za vše. Možná si říkáte, že nejlépe kvalitu jídla hodnotí pochvala od strávníků. Vždyť vy sami přeci nejlépe víte, jak jim vámi uvařené jídlo chutná. My vám věříme, ale dnešní doba lační po vizuálních zážitcích a ne nadarmo se říká, že člověk „jí očima“. I vaše skvělé recepty si zaslouží skvělé fotografie.

Asi vás napadne, že skvělé fotografie pořídíte jen skvělým fotoaparátem – a máte pravdu. Ale jen částečně. Skvělý fotoaparát neudělá zázraky, to jen člověk nadšený a zapálený pro dobrý výsledek může s fotografií kouzlit.

A tak se nebojte, v klidu foťte dál svým mobilem, ale zkuste tentokrát při focení dbát na dodržení několika zásad a využít i nějaký ten trik navíc. Níže je sepsáno několik rad, které se týkají amatérského fotografování jídla mobilem. Bez využití drahé techniky a nákladných pomůcek.

Světlo, světlo a zase to světlo

47438162 - asian photographer shooting food picture

Tuto mantru vám bude opakovat každý a časem sami dojdete k závěru, že světlo je alfou i omegou pro kvalitní (nejen) amatérskou fotografii. Chci vás naučit fotit v podmínkách, které jsou běžné pro obyčejnou domácnost – ne každý vlastní honosnou prostornou kuchyň, jídelnu, nebo kuchyňský ostrůvek, tedy místa, která jsou pro fotografování jídla skvělá. Často musíme bojovat se stísněným prostorem panelákových linek, kde problikává žárovka.

Pro reprezentativní fotografii vašeho výtvoru se tak neobejdete bez denního světla. Ne kuchyňské zářivky, ne lampičky, ne lustru. Denní světlo je váš nejlepší kamarád. Projděte si váš byt a najděte jeho nejsvětlejší část (nejčastěji okenní parapet), i kdyby to měla být ložnice. Máte balkon? Tím lépe, šup s jídlem ven. Využití terasy nebo zahrady a venkovního přirozeného světla je na další článek ...

Proč je přirozené denní světlo tak zásadní?

  • Podtrhne barvu pokrmu, nezkreslí ho do žluta či bíla umělým světlem,

  • na fotce se neobjeví nežádoucí odlesky ze světelného zdroje (blesk, zářivka atd),

  • nedojde k nežádoucímu šumu (zrnění),

  • fotku nebudou kazit temné, pronikavé stíny,

  • a hlavně se vám mnohem jednodušeji podaří vyfotit skutečně ostrý snímek (čím větší tma, tím pravděpodobnější rozmazanost) – při focení jídla se běžně používá stativ, který pro amatérské fotky mobilem pravděpodobně nevyužijete – ve zhoršených světelných podmínkách je téměř nemožné vyfotit ostrý obrázek.

Čas

28761502 - alarm clock on green grass, on nature background

Výše zmíněné světlo jde ruku v ruce se správným časem. Zdůrazňuji, že pro fotku je zásadní denní světlo (kterého je teď v zimě bohužel skutečně málo a o to víc je důležité využít dopolední hodiny. V létě je zase dobré se vyhnout ostrému slunečnímu světlu a fotit ráno nebo odpoledne). Pokud stejně jako já bydlíte v tmavém bytě, nezbyde vám, než focení jídla přizpůsobit denní době. Nejjednodušší je naservírovat uvařené jídlo vašim blízkým a jednu porci odložit pro potřeby focení – vyhnete se tak stresu a v rychlosti nacvakaným fotkám, se kterými pak nebudete spokojení.

Pamatujte, že ne každé jídlo vyžaduje fotografii v čase, kdy bylo vytvořeno – buchta pečená o půlnoci ráda počká na denní světlo, stejně jako upečené sušenky nebo chléb (vlastně většina dezertů).

Některá jídla dokonce není potřeba fotit teplé, i když je teplé podáváte – řízek může zářit na talíři ještě hodinu po usmažení. Samozřejmě věnujte pozornost tomu, aby jídlo nebylo okoralé nebo zelenina zvadlá.

Pokud chcete fotit jídlo teplé, připravte si prostor na focení předem, včetně všech detailů. Předem popřemýšlejte nad kompozicí, zvolenou barevností nebo velikostí talíře – viz dále

Prostředí

Fotit rozličné pokrmy na stále stejné kuchyňské lince se vám nejen omrzí, ale také ne každému pokrmu bude vyhovovat. Je to jako s módou – některé kousky k sobě zkrátka neladí – pokud ovšem nesáhnete po univerzální černé. Při fotografování jídla je fajn vytvořit si doma malý koutek (s nejlepším světlem), kde vytvoříte během chvilky různorodé prostředí – pomocí látky, role papíru, jednobarevného ubrusu, dřevěného válu atd. Pokud budete fotit tam, kde vaříte, pokuste se odstranit z dohledu nevzhledné propriety, které by snímek kazily.

Dekorace a servírování

39332843 - chef in hotel or restaurant kitchen cooking only hands. prepared beef steak with vegetable decoration

Neuděláte chybu, pokud budete jídlo fotit na bílém talíři. Barevným dezertům, které jsou skutečně fotogenické, postačí dezertní lžička nebo pár zrnek kávy. Slaným pokrmům prospěje snítka bylinek nebo plátek citronu. Bohužel, některé pokrmy, ač jsou chuťově fantastické, v reprezentativnosti na fotce pokulhávají – může to být řidší bramborová kaše, světlá omáčka, polévky nebo těstoviny. Zde už to chce trochu cviku a fantazie, jak jídlo „prodat“ aby se netvářilo jako nevzhledný bledý blaf. Vypomozte si krajícem chleba, zátiším s květinami nebo servírováním do zajímavých nádob.

I přesto že si rádi nakládáme plný talíř jídla, pro fotku to není to pravé. Zachyťte na fotografii raději menší porci na větším talíři, pěkně díky tomu vynikne. I když byste si těstoviny přelily omáčkou tak, že by nebyly v talíři vidět, před focením uberte. Fotce to prospěje.

Úhel focení

Ruku v ruce s dekoracemi a prostředí jde úhel pohledu a focení. Talíř polévky můžete stejně dobře vyfotit seshora v pěkném talíři, stejně jako z úhlu cca 30°, kdy se vám třeba podaří zachytit i lákavý kouř nad polévkou.

Vrstvené dezerty si zaslouží vyfotit z dostatečného úhlu, aby vynikl pohled na strukturu – určitě se vyhněte vyfocení celého plechu, ale naservírujte na talířek.

Hlavní jídla můžete zachytit jak seshora, tak z mírného úhlu – ten je většinou vhodnější, protože zachytí jídlo více prostorově a ne jen placku talíře. Prohlédněte si pokrmy z různých stran, vyfoťte a zkoušejte – časem již budete mít v oku, který úhel danému pokrmu nejvíce lichotí.

Nefoťte detaily jídla, pokud to není nutné – mobilem se vám většinou nepodaří zachytit hezký makro snímek, nebo snímek z větší hloubkou ostrosti (rozmazaným pozadím a detailem v popředí). Většinou se objeví obrázek těžko rozpoznatelného jídla.

Pamatujte také na formát fotografie – web šikovného kuchaře ořezává fotky buď do čtverce nebo do formátu 16:9, který je dost široký – foťte tedy případně s dostatečnými okraji, aby následně nedošlo k nežádoucímu ořezu a jídlo se vám na fotku „nevleze“.

Úprava fotek

Většina mobilů má funkci následné editace fotek. Správné osvětlení a kompozice jsou pro fotografii základ, lehká úprava na závěr může fotku vhodně doladit. Tmavší fotografie můžete vylepšit zvýšením jasu, bledým fotografiím pomůžete přidáním kontrastu. Buďte opatrní pří zvyšování saturace, jídlo by mohlo být nepřirozeně barevné a úpravy by šly hodně poznat.

Na závěr

Věnujte focení dostatek času (aspoň ve své hlavě, předem promýšlejte kompozice a způsob servírování)

Nikdy nefoťte s bleskem

Foťte jen za dobrých světelných podmínek

Méně je někdy více (menší porce, méně dekorací,)

Nebojte se fotografie následně upravit, ALE nezapomeňte na předchozí řádek

Trénujte a inspirujte se u profesionálů

Vyzkoušejte:

Podzimní (nejen) veganské palačinky

Dýňové špízy s tymiánovým vepřovým

Vyspaná fermentovaná ovesná kaše

Kuře na citronech s tarhoňou
Předchozí článek:
Kuchař měsíce 11/2016
Další článek:
Úvodní stránka